Categorie archief: Blog

Anouk Beeren van Deli XL wint Digital Transformers Award

Anouk Beeren, manager E-commerce & merchandising bij Deli XL, heeft de Digital Transformers Award 2016 in de wacht gesleept. Ze is hiermee de opvolger van Robert van Geffen, die de prijs vorig jaar namens Philips ontving. De award is in het leven geroepen om de noodzakelijke digitale transformatie van bedrijven te stimuleren. De overwinning van Anouk Beeren is een bewijs van het belang van jonge mensen bij het transformatieproces.

Beeren begon zeven jaar geleden als hoofd van een team van vier mensen en ontwikkelde samen met Rachelle van der Linden (medeoprichter KNAB) een e-commerce strategie voor Deli XL. Wat toen begon als een interne start-up is nu verworden tot een volwaardige afdeling e-commerce met vijfentwintig collega’s. “Ik vind het super,” aldus een uitgelaten Beeren over het winnen van de prijs. “Dit zijn toch de Oscars voor ons vakgebied. We hebben er keihard voor gewerkt met zijn allen. Het is gaaf voor het hele team en een prijs van ons allemaal. We gaan hier zó van genieten!”

Nederland icoon van digitale transformatie

“Nederland als icoon voor digitale transformatie, dat is waar wij naar streven,” aldus Ernst-Jan Stigter, CEO van mede-organisator Microsoft. “Er is een enorm potentieel voor organisaties om hierin de volgende stap te zetten, om opnieuw te kijken naar bestaande business modellen met behulp van technologie. Een goed voorbeeld kan daarbij inspirerend werken. De Digital Transformers Award leent zich hier uitstekend voor: digitaal talent komt hier in contact met organisaties die met digitale transformatie bezig zijn.”

Gekozen uit meer dan 100 aanmeldingen

De Digital Transformers Award is een waardering en stimulans voor hét talent dat een bijzondere en betekenisvolle rol speelt bij digitale veranderingen van bedrijven. Gedurende de uitreiking werd er onder meer gesproken door Frans van Houten (CEO Philips) Ernst Jan Stigter (CEO Microsoft Nederland) en Mattijs ten Brink (algemeen directeur Transavia). Uit meer dan 50 aanmeldingen zijn vier finalisten geselecteerd, die zich wisten te onderscheiden op basis van kennis, visie en resultaat. Naast winnaar Anouk Beeren van Deli XL waren Wilko Klaassen (Husqvarna), Arnoud Klerkx (Sanoma Learning) en Michel Alsemgeest (TNT) genomineerd. Onder leiding van voormalig winnaar en juryvoorzitter Robert van Geffen (Philips) bepaalden ze samen wie de award verdiende.

Deli XL, Husqvarna, Sanoma Learning & TNT gaan voor Digital Transformers Award ‘16

Deli XL, Husqvarna, Sanoma Learning & TNT zijn genomineerd voor de finale van de Digital Transformers Award ’16. Van de vijftig inzendingen werd dit kwartet genomineerd. Het event vindt plaats op donderdag 6 oktober 2016, als onderdeel van Amsterdam eWeek. Tijdens de uitreiking worden de grootste digitale veranderaars in Nederland in de schijnwerpers gezet.

DTA in A’Dam Toren
De tweede uitreiking van de Digital Transformers Award vindt plaats op donderdag 6 oktober 2016, als onderdeel van Amsterdam eWeek. Vier kandidaten pitchen voor de winst en worden door het publiek aan de tand gevoeld. In de finale wordt bepaald wie zich Digital Transformer 2016 mag noemen. De beslissing wordt gemaakt aan de hand van de digitale visie, digitale kennis & vaardigheid en de realisatiekracht van de genomineerden.

Deli XL – Anouk Beeren
De genomineerden blinken ieder op hun eigen manier uit op het gebied van digitale transformatie. Zo is bij Deli XL in korte tijd de E-commerce volledig geïntegreerd in de bedrijfsvoering. Anouk Beeren, manager E-commerce & merchandising: “Digitaal is het nieuwe normaal. Met dat uitgangspunt zijn we uitgegroeid tot een platform waar klanten naast bestellingen ook volop inspiratie vinden en een complete shopper-experience kunnen beleven. belangrijkste activiteiten van een horecagroothandel online weten te brengen. We benaderen onze klanten persoonlijk, op grote schaal én op relevante momenten. Dat is essentieel voor een goede klantrelatie en klantontwikkeling binnen B2B. Deze nominatie is de erkenning voor wat we bereikt hebben met e-commerce bij Deli XL. En daar ben ik ontzettend trots op.”

Husqvarna – Wilko Klaassen
Don’t assume anything. Dat was het motto van Wilko Klaassen, VP Global Online bij Husqvarna, toen hij aan zijn klus bij het bedrijf begon. “De verandering van static naar dynamic digital presence is lastig,” vertelt Klaassen. “Soms moeten de verwachtingen worden getemperd. Mensen denken dat alles in een handomdraai geregeld kan worden, maar de praktijk is natuurlijk anders. Je hebt te maken met diverse systemen en processen die meestal niet zijn opgezet voor digitale ondersteuning. Het is een voortdurende balancing act tussen overtuigen en niet té snel gaan. Je werkt met een visie voor de lange termijn, maar moet ook de verwachtingen op korte termijn zien te managen.”

Sanoma Learning – Arnoud Klerkx
Sanoma Learning levert lesmethodes voor lager- en middelbaar onderwijs in vijf Europese landen. CTO Arnoud Klerkx heeft de laatste jaren een belangrijke moderniseringsslag ingezet. “Het ontwikkelen van digitale lesmethodes vereist andere kennis en vaardigheden dan de schoolboeken,” stelt Klerkx. “Niet alleen is een goede ‘user interaction en experience’ cruciaal, ook de manier waarop producten ontwikkeld worden is diametraal anders dan in de papieren wereld. Er zitten zelfs leerkrachten en soms ook leerlingen in de scrum teams. We zijn globaal het eerste bedrijf dat een lesproduct heeft gelanceerd dat volledig gepersonaliseerd werkt. Zo kunnen we voorspellen of een leerling zijn toets niet gaat halen. En wat er moet gebeuren om hem of haar wel te laten slagen.”

TNT – Michel Alsemgeest
Bij TNT is de e-commerce enorm in beweging. “We waren eerst vooral bezig met productdevelopment,” vertelt Michel Alsemgeest, Vice President Digital International bij TNT. “Maar we zijn ons langzaam steeds meer gaan concentreren op de bouw van een wereldwijd e-commerceplatform. We hebben dat platform ondertussen in een aantal landen in gebruik en het pakt nu al goed uit. We zitten fors boven onze commerciële doelstelling.”

Meer informatie of aanmeldingen voor de pers:
Lubbers De Jong
Olivier Wortel
T: 020 2050 421
E: olivier@lubbersdejong.nl

Microsoft partner Digital Transformer Awards

Microsoft wordt partner van Digital Transformers. De softwaregigant toont hiermee zijn betrokkenheid bij de digitale revolutie in Nederland. De tweede editie van de Digital Transformers Awards vindt plaats op donderdag 6 oktober 2016, als onderdeel van Amsterdam eWeek. Tijdens de uitreiking worden de grootste digitale veranderaars in Nederland in de schijnwerpers gezet. Wie wordt de opvolger van Robert van Geffen, die namens Philips de DTA 2015 in ontvangst nam? Iemand nomineren of jezelf opgeven kan hier.

“We zijn heel blij dat Microsoft ons als business partner wil helpen om de Digital Transformers Award naar een nog hoger niveau te brengen,” aldus Adjan Kodde van Mirabeau. “Op het gebied van digitale transformatie moet Nederland als kennisland voorop lopen. Met deze award willen we grote bedrijven inspireren tot vernieuwende digitale initiatieven. Met de uitreiking van de award wordt digitaal talent in Nederland in contact gebracht met bedrijven die met de digitale inhaalslag bezig zijn. De ondersteuning van Microsoft is hier van grote waarde voor.”

De digitale revolutie stelt nieuwe eisen aan de organisatie van de toekomst. Een belangrijke rol is hierin weggelegd voor startups, die digitale mogelijkheden snel kunnen toepassen en zo bijdragen aan de noodzakelijke transformatie. Vooral grotere bedrijven met enige historie hebben moeite met de omschakeling. Om deze fundamentele verandering succesvol te realiseren, is er een groeiende behoefte naar digitale transformators.

Digital Transformers springt in op deze behoefte en mobiliseert kennis en kunde om Nederlandse bedrijven sneller en effectiever aan de digitale wereld te laten participeren. De uitreiking is een uitgelezen kans om kennis op te doen, te discussiëren en te netwerken. Iedere change-maker die nauw betrokken is bij deze vertaalslag kan zichzelf of een ander nu hier online aanmelden. De inschrijvingen sluiten 23 september.

Finale in A’Dam Toren
De opzet van de finale blijft grotendeels ongewijzigd: drie kandidaten pitchen voor de winst en worden door het publiek aan de tand gevoeld. In de finale wordt bepaald wie zich Digital Transformer 2016 mag noemen. De beslissing wordt gemaakt aan de hand van de digitale visie, digitale kennis & vaardigheid en de realisatiekracht van de genomineerden. Het event vindt ‘s avonds plaats in de A’DAM Toren en is onderdeel van Amsterdam eWeek.

Wie wordt de beste Digitale Transformer van 2016?

Peter Keijzer van Lubbers De Jong

Digital Transformers reikt op 6 oktober 2016 voor de tweede keer de Digital Transformer Awards (DTA) uit. Met de uitreiking worden de grootste digitale veranderaars in Nederland in de schijnwerpers gezet. Wie wordt de opvolger van Robert van Geffen, die namens Philips de DTA 2015 in ontvangst nam? Iemand nomineren of jezelf opgeven kan hier.

De digitale revolutie raast als een tsunami door de Nederlandse bedrijven en stelt nieuwe eisen aan de organisatie van de toekomst. Een belangrijke rol is hierin weggelegd voor startups, die digitale mogelijkheden snel kunnen toepassen en zo bijdragen aan de noodzakelijke transformatie. Vooral grotere bedrijven met enige historie hebben moeite met de omschakeling. Om deze fundamentele verandering succesvol te realiseren, is er een groeiende behoefte aan digitale transformators.

Digital Transformers springt in op deze behoefte en mobiliseert kennis en kunde om Nederlandse bedrijven sneller en effectiever aan de digitale wereld te laten participeren. Met de uitreiking van de Digital Transformers Awards wordt digitaal talent in Nederland in contact gebracht met elkaar en met bedrijven die met de digitale inhaalslag bezig (willen) zijn. Een uitgelezen kans om kennis op te doen, te discussiëren en te netwerken. Iedere change-maker die nauw betrokken is bij deze vertaalslag kan zichzelf of een ander nu hier online aanmelden. De inschrijvingen sluiten 23 september.

De belangrijkste beoordelingscriteria voor de award berusten op de aanwezigheid van drie eigenschappen. Zo heeft de ideale Transformer een heldere digitale visie met aantoonbare leiderschapskwaliteiten. Hij of zij beschikt over sterke kennis en vaardigheden omtrent digitale mogelijkheden binnen organisaties en heeft een heldere visie op de ontwikkelingen daarin. Ten slotte wordt er gekeken naar de realisatiekracht van de kandidaat aan de hand van de impact en bereikte resultaten.

Save the date
De tweede editie van de Digital Transformers Awards vindt plaats op donderdag 6 oktober 2016, als onderdeel van Amsterdam eWeek. De opzet blijft grotendeels ongewijzigd: drie kandidaten pitchen voor de winst en worden door het publiek aan de tand gevoeld. In de finale wordt bepaald wie zich Digital Transformer 2016 mag noemen. De beslissing wordt gemaakt aan de hand van de digitale visie, digitale kennis & vaardigheid en de realisatiekracht van de genomineerden. Het event vindt ‘s avonds plaats in de A’DAM Toren.

Meer informatie voor de pers:
Lubbers De Jong
Olivier Wortel
T: 020 2050 421
E: olivier@lubbersdejong.nl

Philips wint Digital Transformers Award

Peter Keijzer van Lubbers De Jong

Robert van Geffen (36) van Philips uitgeroepen tot beste digitale change-maker van Nederland

Amsterdam, 16 oktober – Robert van Geffen van Philips heeft de Digital Transformers Award 2015 in de wacht gesleept. De award is in het leven geroepen om de noodzakelijke digitale transformatie van bedrijven te stimuleren. De overwinning van Van Geffen is een bewijs van het belang van jonge mensen bij het transformatieproces.

Winnaar Robert van Geffen: “Dit is een geweldige waardering én stimulans voor Philips als organisatie. Wij zijn echt aan het transformeren. De gezondheidszorg verandert en het gedrag van mensen ook, dus Philips verandert mee. Dankzij digitale vooruitgang worden diagnoses steeds sneller gesteld en kunnen we efficiënter ziektes genezen en patiënten ondersteunen.”

Ben Holewijn van Newpeople, een van de organisatoren: “Met dit initiatief willen wij aan Nederlandse bedrijven laten zien hoe belangrijk digitale transformatie is. Verandering is noodzakelijk om concurrerend te blijven met andere landen. Jonge mensen spelen hier een cruciale rol bij. Dat zien we bij de finalisten van de award, die bijna allemaal onder de 40 zijn. Helaas signaleer ik dat er nog te weinig jonge mensen in de bestuurskamer zitten om die verandering op grote schaal echt een boost te geven.”

Gekozen uit meer dan 100 aanmeldingen
De Digital Transformers Award is een waardering  en stimulans voor hét talent dat een bijzondere en betekenisvolle rol speelt bij digitale veranderingen van bedrijven. Uit meer dan 100 aanmeldingen werden zes finalisten geselecteerd, die zich wisten te onderscheiden op basis van kennis, visie en resultaat. Naast winnaar Robert van Geffen waren dat Bas Touw (Nuon), Caspar Fraiture (VvAA), Maarten Stramrood (Ziggo), Mijke Broeders (Efteling) en Wolter van Haersma Buma (Transavia). De Digital Transformers Award werd gisteren, donderdag 15 oktober, uitgereikt in B.Amsterdam.

Over Digital Transformers
De Digital Transformers community zet het digitale talent in Nederland in de schijnwerpers en ondersteunt de digitale ontwikkeling van bedrijven door op onderscheidende wijze inspiratie, inzicht en ontwikkelmogelijkheden te bieden. Digital Transformers bestaat uit een groep bedrijven die actief zijn op het gebied van digital business. Samen bereiken ze ruim 25.000 digitale professionals. De grondleggers zijn co-founder Robbert de Haan, Ben Holewijn van NEWPEOPLE, Adjan Kodde van Mirabeau, Jur Gaarlandt van SparkOptimus, Kristof De Wulf van InSites Consulting en Peter Keijzer van Lubbers De Jong.

Zes finalisten Digital Transformers Award bekend

Peter Keijzer van Lubbers De Jong

Efteling, Nuon, Philips, Transavia, VvAA en Ziggo maken kans op award

Amsterdam, 6 oktober – De finalisten van de Digital Transformers Award zijn bekend. Uit ruim 100 genomineerden zijn Bas Touw (Nuon), Caspar Fraiture (VvAA), Maarten Stramrood (Ziggo), Mijke Broeders (Efteling), Robert van Geffen (Philips HealthTech) en Wolter van Haersma Buma (Transavia) als laatste kanshebbers overgebleven. Op donderdag 15 oktober maken zij op het podium uit wie als beste digitale change-maker van Nederland wordt gekozen. 

De huidige digitale revolutie zorgt voor een tsunami aan veranderingen en stelt nieuwe eisen aan de organisatie van de toekomst. Bedrijven zijn hierdoor genoodzaakt de essentie van hun organisatie te herdefiniëren. Om deze ontwikkeling te stimuleren en te versnellen is de Digital Transformers Award in het leven geroepen. De award, een initiatief van Digital Transformers, wordt uitgereikt aan hét digitaal talent dat een bijzondere en betekenisvolle rol speelt binnen de noodzakelijke digitale transformatie van bedrijven.

Geselecteerd op kennis, visie en resultaat

De oproep van Digital Transformers in mei leverde meer dan 100 aanmeldingen op, waaruit 16 cases genomineerd werden. Na een uitvoerige, nauwkeurige en objectieve selectie zijn daaruit de digitale veranderaars van Efteling, Nuon, Philips, Transavia, VvAA en Ziggo geselecteerd voor de finale. De zes finalisten weten zich te onderscheiden op basis van drie eigenschappen: kennis, visie en resultaat.

Adjan Kodde, directeur van Mirabeau en een van de initiatiefnemers van de award: “Een digitaal veranderingsproces vraagt enorm veel van een organisatie. De ideale Transformer is dan ook een veelzijdig persoon: hij of zij bezit specialistische en generalistische kwaliteiten, is diplomaat maar ook voorman en moet goed kunnen overtuigen en luisteren. Digitale kennis is cruciaal, maar een digitale revolutie valt of staat met het meekrijgen van mensen. De zes finalisten hebben stuk voor stuk laten zien over de juiste leiderschapskwaliteiten te bezitten én tegelijkertijd resultaat te kunnen boeken.”

Uitreiking op 15 oktober

De Digital Transformers Award wordt op donderdag 15 oktober uitgereikt in B.Amsterdam. De strijd wordt op het podium beslist, waar de finalisten elkaar moeten overtuigen van hun kunnen door een overtuigende pitch en een vragenvuur van Ben van der Burg. Daarnaast illustreert Joris Merks de spanningen binnen een organisatie bij een transformatie en hoe hiermee om te gaan. Na de uitreiking van de Digital Transformers Award 2015 wordt de avond gezamenlijk afgesloten met een borrel.

  • Wanneer?      Donderdag 15 oktober
  • Waar?             B.Amsterdam, Johan Huizingalaan 763A
  • Hoe laat?       19.00 – 22.00 uur

 Over Digital Transformers

De Digital Transformers community zet het digitale talent in Nederland in de schijnwerpers en ondersteunt de digitale ontwikkeling van bedrijven door op onderscheidende wijze inspiratie, inzicht en ontwikkelmogelijkheden te bieden. Digital Transformers bestaat uit een groep bedrijven die actief zijn op het gebied van digital business. Samen bereiken ze ruim 25.000 digitale professionals. De grondleggers zijn co-founder Robbert de Haan, Ben Holewijn van NEWPEOPLE, Adjan Kodde van Mirabeau, Jur Gaarlandt van SparkOptimus, Kristof De Wulf van InSites Consulting en Peter Keijzer van Lubbers De Jong.

Meer informatie voor de pers
Lubbers De Jong
Peter Keijzer
T 020 205 04 20
E peter@lubbersdejong.nl

Digitalisering is geen vertaling van een brief naar een online formulier

interview Bas EenhoornNationaal Commissaris Digitale Overheid

De digitale transformatie bij de overheid gaat niet snel genoeg. Bas Eenhoorn, sinds vorig jaar Nationaal Commissaris Digitale Overheid, en zijn team zijn aangesteld om de grootste uitdagingen  overheidsbreed aan te pakken. ‘We zijn een soort Gideonsbende, die de digitalisering van de Nederlandse overheid wil realiseren. Dat doen we altijd vanuit drie principes: financiën, sturing en inhoud.’

‘Er zijn eigenlijk drie problemen waarom de digitale transformatie van de overheid niet snel genoeg gaat,’ begint Eenhoorn. ‘Allereerst de financiering, er is een flinke investering nodig om alle wensen op het gebied van digitalisering mogelijk te maken. Bovendien zijn er fikse tekorten bij het onderhoud en de ontwikkeling van bestaande e-voorzieningen, zoals MijnOverheid, DigID en Digipoort. Ten tweede is er behoefte aan sturing. En tenslotte moet er een duidelijk plan zijn dat antwoord geeft op de vraag: wat willen we eigenlijk?’ Dit zijn in een notendop de drie belangrijkste taken waarvoor ‘digicommissaris’ Bas Eenhoorn is aangesteld in augustus 2014. Eenhoorn zelf heeft een indrukwekkend resumé met jaren aan ervaring bij grote consultancybureaus en verschillende bestuurlijke posities bij decentrale overheden.

Eén jaar
In het jaar dat Eenhoorn nu de scepter zwaait, is er een begin gemaakt met oplossen van de bovengenoemde problemen. ‘De urgentie over het tekort in financiering staat nu veel hoger op de agenda. Daarnaast is er een nationaal beraad ingesteld, met vertegenwoordigers van alle departementen, decentrale overheden en zowel kleine als grote uitvoeringsorganisaties. Bij de eerstvolgende bijeenkomst schuift ook het bedrijfsleven aan. In de vergaderingen van het nationale beraad bespreken we zaken als investeringen en gemaakte afspraken. De uitkomsten hiervan rapporteer ik naar de ministeriële commissie,’ legt de Digicommissaris uit.

Digiprogramma
Vanaf de zestiende verdieping van de Zürichtoren in Den Haag overziet Eenhoorn letterlijk een groot deel van de burelen van de Rijksoverheid. Zijn werkterrein reikt echter een stuk verder. Ook decentrale overheden, zelfstandige bestuursorganen en uitvoeringsinstanties, zoals de Belastingdienst en het UWV, zijn onderdeel van het zogeheten ‘programma Digitale Overheid’ (Digiprogramma). Dit Digiprogramma moet bijdragen aan een ‘klantgerichte, effectieve en efficiënte digitale dienstverlening van de overheid aan burgers en bedrijven’. De Digicommissaris heeft de opdracht om beleidsontwikkeling en vernieuwing vanuit dit Digiprogramma aan te jagen.
Daarnaast is er de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI), deze infrastructuur wordt ook wel de basis voor de digitale transformatie genoemd. De GDI bestaat uit vier clusters: dienstverlening, identificatie en authenticatie, interconnectiviteit, engegevens . De GDI bestaat al, maar het is tijd om deze te moderniseren en aan te passen aan de wensen van de digitale mens.  Tot zover de beleidstaal, hoe werkt dit in de praktijk en waarom wil de overheid digitaal transformeren?

Dienstverlening en eID
Eenhoorn vertelt gestructureerd over de modernisering binnen de deelgebieden van de GDI.  Te beginnen met digitale dienstverlening. ‘Bij een gemeente kun je een wijziging doorgeven bij het loket, er een belletje aan wagen of in sommige gevallen een online melding maken. Dit laatste levert veel besparingen op als je bureaucratische processen slim innoveert. Dit wil dus niet zeggen dat je alle loketten sluit en alleen online dienstverlening aanbiedt. Digitalisering is niet alleen een eenvoudige vertaling van een brief naar een online formulier, het is een transformatie van werkprocessen, ’ legt de Digicommissaris uit.
Daarna geeft hij aan dat er op korte termijn grote stappen gemaakt zullen worden op het gebied van identificatie en authenticatie. ‘Momenteel beschikken we over een e-herkenning en een digitale handtekening, dit willen we omzetten naar het eID-stelsel. Hiermee kan iedereen laten zien dat hij online is, wie hij zegt te zijn. Voor webwinkels zou dit bijvoorbeeld een erg handig hulpmiddel kunnen zijn om fraude en misbruik te voorkomen. Een webwinkelier heeft met het eID namelijk een betrouwbaar instrument om de identiteit van een klant te controleren.´

Stapje voor stapje
Het ontwikkelen van de GDI is de ene kant van het verhaal. De andere kant is de participatie van overheden, en in het bijzonder gemeentes, in de digitale transformatie. Elke gemeente heeft zijn eigen plannen en budgetten. Net zoals het samenwerken tussen ministeries en departementen niet altijd even gemakkelijk is. ‘Bijna iedereen is er van overtuigd dat digitalisering noodzakelijk is, maar er zijn tal van zaken die het proces problematisch maken. De Generieke Digitale Infrastructuur loopt door alle overheden en uitvoeringsinstanties heen, maar door de autonomie van verschillende overheidsonderdelen is het bijzonder lastig om de digitalisering te stroomlijnen. Vaak praten we over dezelfde data, die ondergebracht zijn  via verschillende voorzieningen bij diverse instanties. Wij brengen daar structuur in aan, maar dat kost tijd en vraagt toewijding van veel partijen. Eén van de wonderlijke dingen hierbij is: er is sprake van een exponentiele groei van data, mogelijkheden en capaciteit, maar wij denken dat we stapje voor stapje verder kunnen.’

Overheids-CTO

Recentelijk bezocht Eenhoorn de Verenigde Staten voor een werkbezoek. Zijn enthousiasme over hoe president Obama de digitalisering van de Amerikaanse overheid benadert, steekt hij niet onder stoelen of banken. ‘Tijdens mijn bezoek heb ik de CTO en CIO van het Witte Huis gesproken. Deze mannen zijn door Obama uit het bedrijfsleven geplukt en leveren een groot deel van hun salaris in om een jaar voor de overheid te werken. Als je  dit op een soortgelijke manier in Nederland wilt invoeren, zou dat bijvoorbeeld betekenen dat de CTO van Bol.com meedenkt over de ontwikkeling van het eID. Het in de praktijk brengen van dit soort ideeën spookt al een tijdje door mijn hoofd.  Wij steken veel energie in beleidsaanpak, terwijl juist de combinatie van beleid en techniek inzicht geeft in hoe je dingen verder kunt brengen.’

Transformation towards mobile: site or app?

If you don’t have a mobile strategy you don’t have a future strategy. In advanced countries the average household already uses an average of three or more connected devices. Mobile is not just an extension of your desktop site. People use different devices on different moments and with different purposes. On top of that, mobile devices offer many more tools to bring your brand to life, like for instance the motion sensors, the camera or the touch screen and of course the use of location based information. To make most out of mobile you need to think ‘mobile 1st’. And of course there is the question: should I build a mobile site or an app?

Mobile Transformation1

In developed digital countries, households use an average of three or more connected devices

The mobile consumer
More than 80% of mobile time is spent in apps, however about two thirds of that time goes to the top ten apps. That means it is very hard to claim a place for your app within the daily routines of smartphone users. About 60% of all apps have never been downloaded and on average 95% of the downloaded apps are abandoned within one month. However, if we focus on commercial tasks (buying products and purchase orientation) only 6% of the time goes towards apps, 66% of the time goes towards websites and 28% goes towards combined use of apps and website. Based on these insights, most companies basically benefit from making a mobile site first.

What role does mobile have in your strategy?
The figure below summarizes which types of companies would be recommended to go for app first, site first or building both an app and mobile site.

Mobile Transformation2

Only if you have a business model that is app centric like Uber or Hotel Tonight does it make sense to start with an app before your mobile site. Also if you really need to use capabilities that mobile sites cannot offer an app could be preferred. Examples of advantages of an app are customer loyalty (with push notifications and easier access than mobile websites), speed and ease of use (including faster load times and easier payments) an expanded functionality (for example offline access, saved credit card details, use of camera or scanner, save coupons, etcetera). Disadvantages are higher development costs (you for instance need to build one app for iOS and one for Android), risk of low repeat-usage and difficulty in updating. All changes to apps must be delivered through updates; users who do not update your app will not see any changes. To decide between those trade-offs you need to be conscious about the place mobile has in your strategy. The figure below shows examples of key objectives your mobile site or app could have.

Mobile Transformation3

The transformation challenge of mobile
The figure below was taken from the 2015 report from Mary Meeker. It illustrates in compelling way that advertisers are lagging in embracing mobile, while still overinvesting in traditional print media.

Mobile Transformation4

Companies often hesitate to invest substantially in their mobile site because conversions aren’t as on strong as on their desktop site. Having a mobile site is not the same as being mobile optimized though. Desktop sites have been optimized for years with ongoing A/B test, hence it is very unlikely a mobile site is gonna perform equally well after one or even a few iterations. However, companies that really invest in optimizing their mobile site often find mobile converts equal to desktop or sometimes even better.

The measurement challenge of mobile
There is also a measurement challenge for mobile: consumers often start their consumer journey on their smartphone and then may end up buying on desktop. Most measurement systems are not capable of tracking conversions across screens. Because of that the role of smartphones in driving conversions is structurally underestimated. Developments are moving fast though. Universal Analytics is an upgrade from Google Analytics and offers more capabilities for cross device measurement by allowing an advertiser to provide their own unique identifier that can help tracking behavior across devices. That can for instance be achieved by getting visitors to log in on your site. If users log in on your site and you implement that identifier in Universal Analytics you’ll have access to more advanced cross device reporting like for instance the cross-device-path-reporting. Given the importance of cross screen behavior, cross screen measurement is likely to become better over time. For now however, you’ll need to accept the fact that cross device measurement isn’t as perfect as you’d like and instead of that focus on the fact that consumers are going mobile fast and that they need to have a strong cross screen experience if you are to win the future.

Mobile Transformation5

Cross-Device Path Reporting in Google Universal Analytics

If you want to get started to get the basics right in designing your site for mobile, check out the mobile playbook from Google: www.themobileplaybook.com

This blog is based on the book “Online Brand Identity: the ultimate guide to designing your (digital) branding strategy” by Joris Merks-Benjaminsen, (www.onlinebrandidentity.org). The book covers various topics related to this article, including:

  • Making most out of mobile for branding
  • Thinking mobile first
  • Cross screen measurement

The digital transformation challenge: five ways to get started

If I speak to CEO’s of big companies they all have digital transformation as one of their main priorities and almost all feel their companies are moving too slow. If I speak to those that need to drive the digital transformation, the digital transformers, the digital directors and other types of digital evangelists, I continuously hear how they bump into the walls of a system that doesn’t want to change. How can that be? Why is it so hard to push digital transformation, even when the most senior leaders are supportive of digital change? That is the focus of this blog. And of course the even bigger question: how can you force a company to move?

What defines a digital transformation challenge?

It is my experience that different people define digital transformation in different ways. I define digital transformation challenge with three key criteria:

  1. You can only create the best possible solution for this challenge if you learn to make the best use of new technology.
  2. The challenge forces you to break with old habits, strategies and processes.
  3. Both the solution and the resulting business results for this challenge are largely unknown at the start of the project. They can only be discovered by doing, not by predicting.

You can only go through digital transformation successfully if you address all three points. I personally help companies go through digital transformation in marketing and advertising, but there are many more types of transformation. In fact, it is very hard to think of a company not going through digital transformation. Think about farmers using drones to make the distribution of their fertilizers more cost efficient and eco friendly: digital transformation is everywhere.

1

Farmers using drones to optimize the use of fertilizers: digital transformation is the ongoing process of making best use of the latest digital technology for your business.  

Even Amazon goes through digital transformation

Digital transformation is not just about ‘traditional companies’ growing digital. Even tech based companies can bump into digital transformation challenges.Think about a company like Amazon.com. At first sight you wouldn’t expect that is a company facing digital transformation challenges. However, just like any other company Amazon is faced with the challenge of consumers going mobile. This challenge checks all three transformation boxes:

  1. You can only solve the challenge by learning to make best possible use of mobile technology.
  2. Your old website, no matter how much you tweaked, tested and optimized it, has suddenly become a bad user experience. That means you need to start thinking different about building consumer experiences and give mobile a place in existing processes.
  3. Your data can’t predict how well the site will convert, you can only find out by building it in the first place and then investing the same amount of time and effort that you spend on your desktop site to test and optimize the mobile site. On top of that, there is a cross screen measurement challenge that needs fixing.

2

Going mobile is a great example of a digital transformation challenge

Another common challenge that is as hard for modern tech companies as it is for traditional companies, is making most out of digital for brand advertising. Brand advertising cannot be measured through CPA’s (cost per acquisition) while at the same time traditional brand metrics don’t work in the digital world. Strategies for building brands are fundamentally different from what they were in traditional media and digital performance advertising is also not the answer. Both digital companies and ‘traditional companies’ struggle with this challenge.

Beware of pseudo transformation

When we encounter new technology, there is always a tendency to use it the same way we used old technology. TV planners who made their first steps into online branding preferred the use of video because that is closest to the use of a TV commercial. They often still use demographic targeting because that is what they use on TV. They prefer forced video over voluntary views because that is what they are used to and they prefer one off campaigns over always-on thinking. As a result they fail to use all new capabilities for targeting and engagement digital offers, they fail to create campaigns that address people with messages tailored to their personal needs. They are not future ready. You can see the same happening in the use of programmatic buying (automated buying and serving of ads). Performance experts were the first to embrace programmatic, but they still mostly use it to gather even more data to get even better CPA’s. Brand experts have also started to use programmatic, but they use it to do bulk deals to reach people at scale. Both do what they always did and they don’t use the opportunity to use data to reach people at scale with tailored messages across the full consumer journey. The fact that you are using new technology doesn’t mean you succeeded at digital transformation. Digital transformation is about making the best possible use of new technology.

3

Most companies still use programmatic infrastructure the same way they advertised before: they don’t use the opportunity to provide 1:1 communication at scale across the full consumer journey.

Why we keep falling back in old routines

What keeps amazing me most, is that almost all professionals are quite aware they are not making best use of new technology, yet they keep falling back in old habits. There are many reasons for that. Below are a few common ones:

  • Transformation harms achieving your targets and bonus
    An E-commerce department with a target to achieve a certain maximum CPA is very unlikely to make a shift towards digital branding, because it will harm their CPA. Not because branding is useless, but because it is a long term conversion. A marketing organization with a target for offline sales is unlikely to cooperate with the Ecommerce department to create a seamless user experience across online and offline channels. Not because they fail to understand a seamless cross channel experience is important, but because it harms their targets and bonus if they start referring people from the offline towards the online shop.
  • Transformation is a risk
    Existing methods and processes are always a proven success. We’ve learned through trial and error, data and research what works and what doesn’t. Doing the same as last time is therefore always a safer option that doing something you never tried. Particularly in highly political organizations it can be very risky to try something new. If you fail, you might be stabbed in the back. Those that choose the safe route have more career opportunities in these types of organizations.
  • Transformation is more work
    Transformation projects always mess up existing processes, which means they create more work than doing the same thing as last time. Particularly if we have to work under time pressure, falling back into old habits is always an easy way out. Unfortunately that time pressure never seems to go away, which means we keep shifting transformation to the future time after time.

Digital transformation requires people to take on risk and extra work. They will only do that if transformation is a career opportunity for them. If you want your company to go through digital transformation, you have to think different about how you incentivise people: people need to be rewarded for innovation (even if it failed), they need to have targets for long term success, not just short term sales and they should never ever be backfired for trying something new.

Experiment your way into the future

If you look at digital transformation as if it is a reorg, it becomes very hard to go through change at the right pace. It works a lot better if you can make transformation look small and feasible by defining it as a series of experiments that your company can start running tomorrow. The five topics below can be the basis of experiments that get you started with digital transformation in the context of branding:

  • Sequential targeting: using Remarketing to serve follow up messages to people after they voluntarily engage with your ad. These types of experiments literally help bringing brand and performance advertising together.
  • Audience segmentation and tailored communication: Digital allows you to target different people with different messages, yet very few brand advertisers make use of that capability. The easiest way to start here is splitting between existing versus new clients and test tailored versus one size fits all messaging.
  • Content strategy: This entrance point into digital transformation is mostly a good one for strong brands with a clear brand mission. Brand experts can define what topics to claim and what content to make, online experts can help distributing the content.
  • Database management: If people in your company are conscious about the fragmentation of data it mostly isn’t hard to convince decision makers to invest in building an infrastructure that can help integrating it. Once you have a database that is structured better, it becomes easier to prioritize and validate digital experiments.
  • Creative experiments: Sometimes it is easier to get people on board for a creative ad hoc idea than for strategic transformation projects. A great creative experiment can help getting people excited about digital transformation so you can do even more experiments.

4

Rather than looking at digital transformation as a reorg, try to define it as a series of experiments and you will move much faster.

For different types of transformation, you will have to come up with different types of experiments, but the principle remains the same: chop the process of transformation in smaller pieces so people can get started experimenting their way into the future right away.

Some things you just can’t start small

For some experiments, luckily you can start small and then optimize step by step to make them bigger. For the really hard digital transformation challenges however, there is just no way to start small. For example, if you want to move into content strategy and you start by building a YouTube channel with five movies on it hoping to see your channel become popular before you invest more in it, that is obviously not gonna work. You can only win an audience for your channel if there is sufficient great content on it, so you have to go all-in. The same is true for going mobile. If you build a cheap mobile site and then are only willing to invest more if that site converts well, you have created a self fulfilling failure. The only way to go mobile, is to make it your main priority and invest in making it work no matter what. Digital transformation is for those who dare to reinvent themselves over and over again, despite the extra risk it brings and the extra effort it takes.

 

5

 

This blog is based on the book “Online Brand Identity” by Joris Merks-Benjaminsen (www.onlinebrandidentity.org). The book covers various topics related to this article, including:

  • Making most out of digital for branding
  • Thinking mobile first
  • Cross screen measurement
  • Defining new currencies to measure and optimize digital advertising in all stages of the consumer journey
  • The 10 most common challenges for digital transformation
  • How to organize for change

 

 

Digital transformation means change

Claudia Leurink van Universal Media

Digital transformation, according to Wikipedia, refers to the changes associated with the application of digital technology in all aspects of human society. Digital transformation may be thought as the third stage of embracing digital technologies: digital competence → digital literacy → digital transformation. The latter stage means that digital usages inherently enable new types of innovation and creativity in a particular domain, rather than simply enhance and support the traditional methods.

Wow. So that’s what it means. No longer enhancing traditional methods. Adapt or die. But how to do so in a traditional environment most people work in? Most industries as we know, are still based upon old business models. Banking, Telco, Travel, Media. You name it. Companies in these industries find it very hard to transform their business. So every now and then a disruptor comes in and changes an industry. We all know the Ubers, Tesla’s, AirBnB’s and WhatsApp’s. But when are we going to see a fundamental change in the traditional companies? Or: are these companies not able to make fundamental changes because they simply don’t know how to make money based on new business models. Should we just stop what we’re doing right now and start up new companies with the knowledge and know how we have based on new technologies, society, benefits and needs.

Why would Mercedes even bother in investing in the technology of a selfdriving electric car when Google and Tesla are way beyond? What’s in it for Vodafone when WiFi and a smart phone is the only thing consumers really need to communicate? Do these companies even have the resources, the technology, the budgets and the right people to make a fundamental change and change the industry? And more important: how do you find the right people to work for you, if ‘everyone’ wants to work for Spotify, Booking and Tesla instead of Sony, Thomas Cook and Toyota? Old industries have to make their industry and their products or services sexy again. Work on new business models. Give their workers the opportunity to work on innovation and transformation instead of globalization and consolidation. As a company you have to be part of the transformation instead of the victim of change. Even better: try to lead the transformation!

Think big. Start small. Start your own transformation today. Change the way you look at the market, your product, the environment. One of my favourite marketing professors Theodor Levitt said it already in 1960 (…) when he published his article Marketing Myopia: “companies should stop defining themselves by what they produced and instead reorient themselves toward customer needs.” No one before had so aggressively and practically made the case for centering companies on customers, and his ideas continue to shape marketing practices even today. So you see: old ideas still work, are still good, you just have to reinvent them and transform them in today’s world.